Παράσταση από τους "Παραμυθάδες"




Καταλόγια…. Σχεδίασμα ΙΙΙ
Δοκιμή πάνω σε Παραλογές. Τελετουργική αναπαράσταση πέντε κλασσικών ελληνικών παραλογών με θέμα την θυσία..
Στην τελική ευθεία βρίσκεται η προετοιμασία της θεατρικής παράστασης Καταλόγια …Σχεδίασμα ΙΙΙ.
 Η παράσταση είναι το αποτέλεσμα ενός εξάμηνου εργαστηρίου- training με θέμα την Έρευνα πάνω στις Παραλογές, που παρακολούθησε  μέρος των μελών των Παραμυθάδων - της ομάδας μελέτης, διατήρησης και διάδοσης του λαϊκού παραμυθιού και παιχνιδιού-, με εισηγητή  τον σκηνοθέτη Θοδωρή Οικονομίδη ο οποίος είναι κάτοχος  Διπλώματος της  Κρατικής Δραματικής Σχολής του Κ.Θ.Β.Ε., με πολυετή πείρα  στην σκηνοθεσία, την υποκριτική και την διδασκαλία Θεάτρου , συνεργαζόμενος με το ΚΘΒΕ και το  Εθνικό Θέατρο και με  αλλεπάλληλες συμμετοχές στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου και  άλλα Διεθνή Φεστιβάλ (Καναδά, Φιλανδία, Ιαπωνία, Ρουμανία, Πολωνία… κ.α.)

  Η άριστη έκβαση της εργασίας αυτής,  μας δίνει την ευκαιρία να παρουσιάσουμε το αποτέλεσμά της  στο κοινό της Καβάλας,  αποδεικνύοντας έτσι  ότι η συνεργασία ερασιτεχνών με επαγγελματίες του είδους μπορεί να είναι πετυχημένη και με αξιόλογο αποτέλεσμα - αν τηρηθούν βέβαια οι κανόνες και τα στεγανά-  ικανή να κερδίσει το κοινό και να το φέρει πιο κοντά στην τέχνη του Θεάτρου.

  Το αποτέλεσμα της έρευνάς μας λοιπόν πάνω στις παραλογές , είναι μια τελετουργική αναπαράσταση πέντε ιστοριών με κοινό θέμα την θυσία.
   Με την χρήση στοιχείων  της αρχαιοελληνικής τραγωδίας, μάσκας και κούκλας, μαύρου θεάτρου, πολυφωνικών τραγουδιών , μοιρολογιών και συνοδείας ζωντανής μουσικής,  εισάγουμε των θεατή σε ένα ατμοσφαιρικό περιβάλλον με στόχο την ταύτιση του με τους ρόλους και την τελική του κάθαρση.

   Η παράσταση θα κάνει πρεμιέρα  στις 6 Μαΐου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ του Θεάτρου των Συμπολιτών και αμέσως μετά θα ακολουθήσουν παραστάσεις στον χώρο του Κάστρου στην αίθουσα των φυλακών από τις 09 έως τις 13 Μαϊου.

Ο Γιάννος και το Μαρουδιώ… σε μορφή ηπειρώτικου πολυφωνικού.
Τα ξαδέρφια που τους απαγορεύεται να ερωτευθούν.

Του Νεκρού Αδερφού.
Ο Κωνσταντής που βγαίνει από το μνήμα για να επιστρέψει την αδερφή του στη μάνα τους.

Της Μάνας Φόνισσας.
Η ιστορία της μάνας που σκοτώνει το παιδί της επειδή την έπιασε με τον εραστή.

Του Γιοφυριού της Άρτας.
Η θυσία της όμορφης γυναίκας του πρωτομάστορα για να σταθεί  το γεφύρι.

Της Κακιάς Πεθεράς.
Η πεθερά που από ζήλεια και φθόνο σκοτώνει την νύφη της.


Τα κείμενα….
Τρία κλασσικά δημοτικά τραγούδια που αναπαριστώνται με βάση τους κώδικες της αρχαιοελληνικής τραγωδίας.
Τα συγκεκριμένα κείμενα εκτός από τέλειες συμπυκνωμένες τραγωδίες αποτελούν επίσης και τον μόνο συνδετικό κρίκο της  νεοελληνικής λογοτεχνίας με την κλασσική εποχή.
 Ένα ακόμη στοιχείο που χαρακτηρίζει τα κείμενα αυτά είναι το ότι αποτελούν καταγραφές ακουσμάτων. Αυτό σημαίνει ότι είναι ιστορίες που δε έχουν συγγραφέα, αλλά γεννήθηκαν μέσα από αφηγήσεις πραγματικών γεγονότων και πήραν τη μορφή ποιήματος (αργότερα τραγουδήθηκαν κιόλας) και μεταδόθηκαν από στόμα σε στόμα. Αυτό το στοιχείο τα καθιστά άρτια λογοτεχνικά και σίγουρα ικανά να στηρίξουν επαρκώς την αναπαράστασή τους μέσα από τους κώδικες του αρχαιοελληνικού θεάτρου.

Η παράσταση
Διαλέγουμε κάτι κλασσικό όσον αφορά το κείμενο και το στηρίζουμε  με σύγχρονους τρόπους αποδόμησης και θεατρικής αναπαράστασης.
 Το βασικό στοιχείο που χαρακτηρίζει τη συγκεκριμένη παραγωγή είναι η χρήση μασκών, κουκλοθεάτρου και  θεάτρου σκιών, για να αναπαρασταθούν οι βασικές μας ιστορίες, τα πέντε  ποιήματα. Αυτές οι τεχνικές μας δίνουν την δυνατότητα να αναπαραστήσουμε εικόνες πολύπλοκες και απαιτητικές, όπως  εμφανίσεις εξωπραγματικών πλασμάτων, σκηνών πλήθους, χωροχρονικών αλλαγών και υπερφυσικών στοιχείων. Έτσι οι ερμηνευτές, μας μεταφέρουν σε ένα κόσμο με μεγαλύτερες  δυνατότητες στην αναπαραγωγή εικόνων και δράσεων, δίνοντας παράλληλα και μια διαφορετική οπτική στην αισθητική της παράστασης. 
 Ανάμεσα στις βασικές ιστορίες υπάρχουν κωμικά μέρη σε ιντερμεδιακή μορφή, που χρησιμεύουν για την συγκινησιακή αποφόρτιση του θεατή.

Οι μουσικές και τα τραγούδια….
Οι βασικές μουσικές φόρμες ( σε μορφή ιάμβου) πάνω πάνω στις οποίες ακούγονται οι ιστορίες και παίζονται με κιθάρα και μαντολίνο , είναι συνθέσεις του Θοδωρή Οικονομίδη. 
Επίσης την ώρα της παράστασης ο θεατής θα έχει τη δυνατότητα να ακούσει μοιρολόγια, πολυφωνικά τραγούδια και ρυθμικούς αυτοσχεδιασμούς, συνυφασμένα με τις πλοκές των ιστοριών ακολουθούμενα από ζωντανή μουσική, κρουστών, μαντολίνου και κιθάρας.

Ο χώρος
 Η παράσταση στήθηκε για να παίζεται κάτω από ένα δέντρο… Την ακολουθούν μόνο φροντιστήρια και ρούχα, οπότε ο οποιοσδήποτε συμβατικός χώρος είναι ικανός να την φιλοξενήσει
Οι άνθρωποι…

Σκηνοθεσία-Μουσική: Θοδωρής Οικονομίδης
Βοηθός σκηνοθέτη: Χρίστος Τσίρκας.  
Ερμηνευτές: Θεοδώρα Βαβαλέσκου, Βιβή Θεοδωρίδου, Δέσποινα Γιαρματζίδου,  
                    Ιορδάνης Καλαϊτζίδης, Ελένη Καμαλίδου, Σία Μακρίδου, Μέλη Μίχα,
                 Μαρία Παπακωνσταντίνου, Χρίστος Τσίρκας.
Αφηγητές: Μέλη Μίχα, Θοδωρής Οικονομίδης.
                 
Παραγωγή: Παραμυθάδες και Θ. Οικονομίδης.

Σχόλια